Vi er et lite pølsemakeri på Toten som er lidenskapelig opptatt av å produsere tradisjonsprodukter. Et av disse produktene er medisterfarse, et veldig populært og etterspurt produkt langt ut over det området vi distribuerer til vanlig. Visste du at Toten Kjøtt faktisk er den produsenten som produserer mest farse i Norge! I tillegg produserer vi et stort utvalg av røkte og urøkte pølser, spekepølse og ulike stekte og kokte produkter. Våre medisterkaker ble under «NM i juleprodukter 2023» kåret til Norges beste! Medisterkaker er for oss ikke bare julemat, det er hverdagsmat!
Hele vårt sortimentet finner dere under fanen «produkter». Mange av våre produkter har høstet medaljer i NM kåringer helt siden første NM-kåring i 1996.
Vi er opptatt av at produktene skal smake godt og er ikke redd for å tilsette krydder. Salt derimot, er vi blitt mer forsiktige med. Vi har siden 2016 vært medlem av «Saltpartnerskapet». Det er en intensjonsavtale mellom helsemyndighetene og matbransjen om tilrettelegging av et sunnere kosthold. Avtalen har konkrete mål om et redusert inntak av salt og det har for oss resultert i 20% reduksjon av salt i våre produkter.
Vår visjon er - lokal matglede - og vi er opptatt av at våre produkter skal gi «mye god smak for pengene».
Spørsmål eller andre henvendelser? Send oss en melding!
Epost: firmapost@totenkjott.no
Telefon: +47 611 94 000
Adresse:
Gjestrumvegen 33
2846 Bøverbru
+47 611 94 000
Vi er opptatt av kvalitet. Hver dag smaker vi på de produktene som produseres. Alle smaker og sier sin mening. Vi er opptatt av tilbakemelding og har stor takhøyde for å gi tilbakemelding internt. På den måten blir vi bedre, hver eneste dag.
Kvalitet innbefatter også trivsel på jobb. Vi mener at fornøyde medarbeidere produserer bedre produkter, er mer oppmerksomme, samarbeidsvillige og effektive. Vi har lite gjennomtrekk av ansatte og alle som kommer på jobb hver eneste dag vet eksakt hva de skal gjøre og hva de må passe på. På den måten sikrer vi en god og effektiv produksjon. Blide og fornøyde ansatte er det mest verdifulle vi har, maskiner kan kjøpes for penger.
Vi får ferskt kjøtt levert flere dager i uken fra et av Norges beste og mest moderne slakterier, Furuseth på Dal. Kort reisevei for dyrene til slakteriet og effektiv levering til oss er en viktig faktor for å få best mulig kvalitet på råvaren. God dyrevelferd er for oss avgjørende for at vi skal lage de gode produktene vi gjør hver dag!
Gjennom et tett samspill med våre ansatte, kunder, leverandører, styret og andre interessenter bidrar Toten Kjøtt AS til at helse, miljø og sikkerhet har førsteprioritet i vår virksomhet. FNs bærekraftmål er en felles, global arbeidsplan for myndigheter, sivilsamfunn og næringsliv frem mot 2030. Vi holder fokus på dette i vårt arbeid, og gjør vårt beste for at verdenssamfunnet skal nå disse målene.
Ved å innlemme fremtidsrettede tenkemåter i alle ledd av vår virksomhet, ønsker vi å oppnå en organisasjon hvor våre ansatte, kunder og leverandører kan trives og vokse. Sammen skal vi arbeide mot et felles mål - en bedre og mer bærekraftig fremtid.
Toten Kjøtts ansatte og ledelse har sammen bestemt at vi skal fokusere på disse målene som er nedfelt i FNs strategi om bærekraftig global utvikling
GOD HELSE OG LIVSKVALITET
«Sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder»
God helse er en grunnleggende forutsetning for menneskers mulighet til å nå sitt fulle potensial og for å bidra til utvikling i samfunnet. Hvordan helsen vår er, påvirkes av miljø, økonomi og sosiale forhold og mål 3 inkluderer mennesker i alle aldre og ivaretar alle dimensjonene.
De siste tiårene er det gjort historiske fremskritt på dette området. Likevel har verden en lang vei igjen å gå for å nå alle delmålene. Dette krever en stor innsats fra både sivilsamfunn, næringsliv og politikere. Å få i gang gode systemer for å hindre spredning av smittsomme sykdommer, tilgang til legehjelp og å fremme gode levesett er grunnleggende for å nå målene. Videre vil målet om å satse på nasjonale helsetjenester og på et globalt system for universelle helsetjenester bli svært viktig.
ANSTENDIG ARBEID OG ØKONOMISK VEKST
«Å fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle.»
Omtrent halvparten av verdens befolkning tjener så dårlig at ikke de kan leve av lønnen sin. Å skape arbeidsplasser av god kvalitet er en stor utfordring for alle land fram mot 2030.
For å utrydde fattigdom og bekjempe ulikhet i verden må alle ha jobber. For at det skal kunne skje må vi skape en rettferdig økonomisk vekst og nye arbeidsplasser. Det betyr at vi må inkludere de unge i arbeidsmarkedet, sørge for fast og trygt arbeidsliv, legge til rette å få flere kvinner i arbeid og redusere uformelt og svart arbeid.»
SIKRE BÆREKRAFTIG FORBRUKS- OG PRODUKSJONSMØNSTRE
Bærekraftig forbruk og produksjon handler om å gjøre mer med mindre ressurser. I dag forbruker vi mye mer enn hva som er bærekraftig for kloden.
For å sikre gode levekår for nåværende og fremtidige generasjoner må hver enkelt av oss endre livsstil. Det innebærer å minske ressursbruk, klimautslipp og miljøskadelig atferd som et samfunn og som enkeltperson. På sikt vil dette føre til økonomisk vekst, begrense klimaendringer og øke livskvaliteten til mennesker på jorda.
SAMARBEID FOR Å NÅ MÅLENE
Styrke virkemidlene som trengs for å gjennomføre arbeidet, og fornye globale partnerskap for bærekraftig utvikling.
For å lykkes med bærekraftsmålene trengs det nye og sterke partnerskap. Myndigheter, næringslivet og sivilsamfunnet må samarbeide for å oppnå bærekraftig utvikling. Bærekraftsmålene skal fungere som en felles, global retning og prioritert innsats de neste 15 årene. Erfaring fra Tusenårsmålene viser at denne typen målrettet innsats virker.
Hovedformålet med åpenhetsloven er å "fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester". Loven pålegger store og mellomstore bedrifter en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. Allmennheten gis tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold. Forbrukertilsynet har ansvar for å føre tilsyn.
Toten Kjøtt AS jobber for å sikre ansvarlighet i egen virksomhet og i vår verdikjede. Vi handler alle våre råvarer, krydder, tilsetningsstoffer og emballasje av etablerte norske selskaper som har én eller flere ISO godkjenninger. Det fritar oss ikke fra ansvaret om aktsomhetsvurderinger, men det gjør arbeidet vårt vesentlig enklere da vi slipper direkte kontakt med leverandører fra verdensdeler som ikke nødvendigvis har samme verdigrunnlag som de vi jobber etter i Norge og EU. Aktsomhetsvurderinger i Toten Kjøtt AS skal sikre at vi respekterer menneskerettigheter, sysselsetting og forholdet mellom partene i arbeidslivet, miljøvern, bestikkelser og korrupsjon, offentliggjøring av opplysninger og forbrukerinteresser.
Vår åpenhetsrapport beskriver hvordan Toten Kjøtt AS sikrer gjennomføring av aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter i egen virksomhet og i våre verdikjeder. Rapporten er blitt utarbeidet i tråd med bestemmelsene i lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold («Åpenhetsloven») og oppsummerer Toten Kjøtt AS sine prosedyrer og retningslinjer for å sikre menneskerettigheter og gode arbeidsforhold, samt vår implementering og resultatet av våre aktsomhetsvurderinger.
Ønsker du å stille oss et spørsmål om vår aktsomhetsvurdering kan du kontakte oss ved å sende e-post til post@totenkjott.no
Toten Kjøtt AS skal ta samfunnsansvar og ha sunne etiske retningslinjer
Med det mener vi bl.a. å ha fokus på:
Det enkleste og mest bærekraftige vi kan gjøre er å spise opp all maten som produseres. 1/3 av all maten som produseres i verden ender med å ikke bli spist. Matsvinn står for 8% av verdens klimagassutslipp. I 2019 ble det kastet mer enn 417 000 tonn spiselig mat i Norge, det tilsvarer ca 78 kg per innbygger.
Det folk kaster mest er måltidsrester, deretter går det svært mye frukt og grønnsaker, samt brød og bakevarer i søpla.
Vi distribuerer våre varer direkte til butikk uten forsinkende mellomledd. Det betyr at varer som leveres i butikk gjerne er produsert dagen før og derfor har god holdbarhet sammenlignet med varer som sendes via grossistlager
Våre varer bestilles i stk (F-pak) og ikke i krt (D-pak). Det betyr at volumet kan justeres fra butikk til butikk slik at butikken ikke trenger å bestille mer enn de behøver.
Vi ønsker å benytte så lite emballasje som mulig og unngår unødvendig bruk av tilleggsemballasje som kun har reklameverdi. Våre emballasje skal oppfattes ren og oversiktlig. Vi gjemmer ikke bort produktene bak foliert film med "fancy" bilde av produktet utenpå. Plastemballasjen som inneholder carbonblack farge fases ut i løpet av våren og alle våre pakker vil etterhvert kun bestå av blank plast. Vi jobber med å kun benytte plast i monomateriale noe som igjen vil gjøre all emballasjen 100% resirkulerbar.
Vi har jobbet mye med reduksjon av plast. Fra 2020 til 2021 har vi redusert vår forbruk av plast med 17%.
God dyrehelse og friske dyr betyr mindre bruk av antibiotika. Norge har det laveste forbruket av antibiotika i husdyrproduksjonen sammenlignet med andre europeiske land. Vi benytter kun norske råvarer og våre produkter er merket med "Nyt Norge" logoen fra Matmerk.
Vi er en lokalmatprodusent og vår visjon er "lokal matglede". Kjøttet vi benytter i vår produksjon kommer fra gårder rundt Mjøsa og slakteriet vi får råvarene fra holder til på Dal ved Eidsvoll. Det betyr at vår verdikjede er veldig lokal - kort avstand fra bonde til slakteri og videre til vårt produksjonslokale. Vi ønsker ikke å benytte råvare fra dyr som har blitt fraktet lange avstander for å slaktes, for så i etterkant bli sendt til oss som produksjonskjøtt. Vi har tro på at verdiskapningen skal skje så lokalt det er mulig å få til.
Vi distribuerer direkte til butikker på Østlandet, noe som gir mest mulig kortreis mat. Ingen omveier via grossistlager. Bilene fylles opp og vi sørger for en god og effektiv logistikk. Vi er opptatt av god oppfølging og har høyt fokus på at butikkene aldri skal stå tomme for våre varer.
Hvis noen av de store produsentene ikke klarer å levere til butikk som avtalt hjelper vi ofte til slik at butikkene kan tilby våre produkter istedenfor. Det er bra for butikken og kundene!
Feil: Kontaktskjema ble ikke funnet.